Platforma ODR w Unii Europejskiej
W przypadku zakupów dokonywanych drogą internetową istnieje alternatywny sposób dochodzenia swoich roszczeń poprzez platformę internetową ODR Unii Europejskiej .
- Platformą internetowego rozstrzygania sporów (ODR) zarządza Komisja Europejska. Konsumenci i sprzedawcy z UE, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu mogą dzięki niej rozstrzygać spory związane z zakupem towarów i usług przez internet – bez potrzeby występowania na drogę sądową.
- Platforma ODR nie jest powiązana z żadnym sprzedawcą. Można z niej skorzystać, aby złożyć skargę w jednym z zatwierdzonych organów rozstrzygających spory.
- Organ rozstrzygający spory to bezstronna organizacja lub osoba, która pomaga konsumentom i sprzedawcom w pozasądowym rozstrzyganiu sporów. Jest to z reguły szybsze i tańsze rozwiązanie niż postępowanie sądowe.
- Platforma ODR jest łatwa w obsłudze. Użytkownicy na bieżąco otrzymują wskazówki, jak przejść krok po kroku przez kolejne etapy procedury. Dostępne są tłumaczenia na wszystkie języki UE oraz gwarantowane są terminy rozstrzygania spraw.
- Korzystając z ODR, konsumenci mogą doprowadzić do sprawiedliwego rozstrzygnięcia bezpłatnie lub za niewielką opłatą. Sprzedawcy mogą natomiast uniknąć wysokich kosztów postępowań sądowych i zachować dobre relacje z klientami.
Link do platformy ODR : https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show
Wykaz podmiotów prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich zgłoszonych do Komisji Europejskiej przez państwa członkowskie Unii Europejskiej publikowany jest na stronie :
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumers/resolve-your-consumer-complaint_en
(Należy wybrać kraj, a otworzy się okno z wykazem instytucji.)