ŚWIADOMY SENIOR

Seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw jakie jej przysługują. To prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Akcja, taka jak ta, prowadzona we współpracy kilku instytucji, pozwala dotrzeć szeroko z informacją zarówno do osób starszych, jak i bliskich. Dzięki niej dowiedzą się na co uważać i przede wszystkim - gdzie znaleźć pomoc - powiedziała Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

Seniorzy to grupa najczęściej oszukiwana przez nieuczciwych przedsiębiorców bowiem niechętnie składają reklamację, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia sprzedawcy tak bezkrytycznie jak wierzą w uczciwość drugiego człowieka.

Seniorze, pamiętaj o 6 zasadach zawierania umów :

  1. Nie kupuj bez namysłu – staraj się nie ulegać sugestiom i namowom sprzedawcy typu: „Tylko w tych naczyniach ugotujesz obiad 3 razy szybciej”. Zawsze, zanim coś kupisz, zweryfikuj informacje i koniecznie skonsultuj zakup z najbliższymi.
  2. Masz prawo powiedzieć „nie”. Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę. Odłóż słuchawkę i zadzwoń do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora. Upewnij się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.
  3. Nie wierz w darmowe prezenty ! Idziesz na pokaz, aby odebrać „nagrodę”? Uważaj: zostaw dowód i odcinek emerytury w domu, w przeciwnym razie sprzedawca „pomoże” tobie zaciągnąć kredyt na produkty, których nie potrzebujesz. Uważaj, darmowa wycieczka może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów.
  4. Nie daj się zmanipulować – zawsze proś o wypożyczenie umowy do domu aby się z nią na spokojnie zapoznać. Nie wierz w zapewnienia, że możesz wysłać odstąpienie później jak będzie „osoba upoważniona”. Dokładnie sprawdź w umowie adres przedsiębiorcy .
  5. Nie ulegaj namowom .”Tylko dziś ten sprzęt jest w tak atrakcyjnej cenie”- pamiętaj że sprzedawcy wykorzystują wiele „sztuczek” aby skłonić cię do zakupu. Przemyśl swoją decyzj
  6. Pamiętaj nie jesteś sam ! Pomocy szukaj u:
  • Rzeczników Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania;
  • Inspekcji Handlowej właściwej dla siedziby przedsiębiorcy:
  • dzwoń na infolinię konsumencką 801-440-220 (pon.-pt. w godz. 8-18)
  • jeśli zawarłeś umowę z przedsiębiorcą z innego kraju skontaktuj się z Europejskim   Centrum Konsumenckim ( info@konsument.gov.pl )
  • Jeśli zostałeś oszukany zgłoś sprawę na policję (tel. 997)

PAMIĘTAJ - masz 14 dni na to, aby odstąpić od umowy, którą zawarłeś na pokazie lub przez internet. Aby skutecznie rozwiązać umowę pobierz i wyślij: Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (poza lokalem przedsiębiorstwa)

Zapoznaj się z kampanią „Bezpieczny i aktywny senior”, którą przygotowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

  • W sprawach reklamacji pomocy udziela Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu,  telefon:  71 344 20 38 lub  71 341 84 52, e-mail: sekretariat@wiih.wroclaw.pl  lub  sk@wiih.wroclaw.pl, 
  • kontakt bezpośredni: Wrocław, ul.Ofiar Oświęcimskich 15A: Wydział SK. Przyjmujemy w poniedziałek, wtorek, czwartek, piątki: w godz. 8.00 – 15.00, środa : w godz. 8.00 – 16.30

Przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej we Wrocławiu działa Stały Sąd Polubowny prowadzący postępowania w sprawach konsumenckich.

 

Wytworzył:
Beata Nankowska
Udostępnił:
Rutkowska Elżbieta
(2017-11-20 14:01:22)
Ostatnio zmodyfikował:
Sielużycka Gabriela
(2021-06-08 14:10:49)