Jakie spory rozstrzyga Inspekcja Handlowa
Spór konsumencki powstaje, kiedy konsument nie jest zadowolony ze sposobu rozstrzygnięcia reklamacji. Strony sporu, zarówno konsument jak i przedsiębiorca, mogą podjąć dalsze kroki prawne dochodzenia swoich roszczeń.
Inspekcja Handlowa rozstrzyga spory konsumenckie związane ze sprzedażą produktów powszechnie używanych przez konsumentów (m.in. obuwia, sprzętu AGD, RTV, zabawek, żywności) a także sporów dotyczących usług konsumenckich (m.in. remontowo-budowlanych, napraw sprzętu np. RTV i AGD, stolarskich, pralniczych).
Ogólnie Inspekcja Handlowa rozstrzyga spory konsumenckie w zakresie wszystkich towarów i usług, dla których nie zastrzeżono prawnie innych właściwych podmiotów rozwiązujących te spory.
Kategorie sporów, którymi nie zajmuje się Inspekcja Handlowa to :
- przedsiębiorcy działający na terenach zamkniętych, podlegających Ministrowi Spraw Wewnętrznych, Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Sprawiedliwości;
- przedsiębiorcy wytwarzający energię elektryczną lub ciepło, lub prowadzący hurtowy lub detaliczny handel energią elektryczną, paliwami gazowymi lub ciepłem, lub wykonujący działalność w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej lub gazu ziemnego lub przesyłania i dystrybucji ciepła
- przedsiębiorcy produkujący paliwa;
- banki oraz prowadzona przez nie działalność bankowa;
- ubezpieczenia oraz działalność ubezpieczeniowa;
- usługi pocztowe i telekomunikacyjne;
- usługi pośrednictwa finansowego;
- usługi informatyczne;
- usługi naukowo-badawcze;
- usługi w zakresie edukacji świadczone przez podmioty publiczne;
- usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej;
- nawozy i środki wspomagające uprawę roślin , (w myśl art. 4 ustawy o Inspekcji Handlowej z dnia 15 grudnia 2000 r.)
Kiedy Inspekcja Handlowa może odmówić postępowania? (Kliknij)
Uwaga. W przypadku zakupów dokonywanych drogą internetową istnieje alternatywny sposób dochodzenia swoich roszczeń poprzez platformę internetową ODR Unii Europejskiej.