ADR - Informacje podstawowe
10 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. z 2016 r. poz.1823).
Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej we Wrocławiu jest uprawniony do prowadzenia postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowań ADR) i wpisany pod numerem 6.1 w „rejestrze podmiotów uprawnionych”, ogłoszonych na stronie www prowadzonej przez UOKiK.
Postępowanie w zakresie „pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich” (postępowanie ADR) umożliwia:
- zbliżenie stanowisk stron w celu rozwiązania sporu (mediacja) lub
- przedstawienie stronom propozycji rozwiązania sporu (koncyliacja).
Postępowanie jest polubowne. Oznacza to, że Strony muszą się zgodzić na to postępowanie oraz mają prawo wycofać się z postępowania na każdym jego etapie.
„Pozasądowe” oznacza, że rozwiązanie problemu odbywa się bez udziału sądu powszechnego. Wiąże się z nim mało formalności. Dlatego postępowanie jest szybkie i tanie – prawie zawsze bezpłatne.
Postępowania prowadzone są korespondencyjnie przez mediatorów w języku polskim - dlatego wszystkie przedstawione dokumenty i wniosek należy wypełnić po polsku .
Uwaga. W przypadku zakupów dokonywanych drogą internetową istnieje alternatywny sposób dochodzenia swoich roszczeń poprzez platformę internetową ODR Unii Europejskiej .
Statystyka w zakresie spraw ADR w 2020r. w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej we Wrocławiu :
- Średni czas trwania postępowania ADR wynosił 30 dni kalendarzowych ( o 6 dni więcej w stosunku do roku 2019).
- Wpłynęły 474 wnioski, z czego 56 wniosków przekazano innym organom.
- Przeprowadzono we własnym zakresie 418 postępowań (mediacje lub koncyliacje) w tym:
- 192 rozstrzygnięć polubownych (pozytywnych), co daje 45,9 % ogółu procedowanych wniosków ,
- 124 rozstrzygnięć negatywnych (strony nie doszły do porozumienia), tj. 29,7%,
- w 23 przypadkach tut. Inspektorat nie wszczął procedury (nie uzupełnione braki formalne, wniosek wycofany przed rozpoczęciem procedowania, sprawy wykraczające poza zakres rzeczowy Inspekcji Handlowej)
- 33 wnioski pozostały do załatwienia w 2021r. co stanowi 7,8% ogółu rozpatrzonych wniosków.
Informacje o dalszej drodze dochodzenia swoich roszczeń uzyskali wszyscy konsumenci, którym przedsiębiorca odmówił uznania roszczeń oraz ci wnioskodawcy, którym odmówiono wszczęcia procedury z powodu braków formalnych lub przedmiotu sporu wykraczającego poza zakres rzeczowy Inspekcji Handlowej.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu nie prowadzi analiz przypadków, w których strony zastosowały się do wyniku postępowania, w stosunku do liczby wszczętych postępowań. Nie mniej żaden z konsumentów nie wniósł zastrzeżeń co do realizacji zobowiązań ustalonych w toku postępowań, które zakończono wynikiem pozytywnym ( nawet wtedy kiedy wynik końcowy nie pokrywał się z żądaniem postawionym we wniosku). Nie otrzymaliśmy również żadnych sygnałów od konsumentów (których postępowanie kończono wynikiem negatywnym), iż sprzedawca zmienił stanowisko po zakończeniu procedury.
Zatem można przypuszczać, że strony w 100 % przypadków zastosowały się do wyników postępowań.