Prawo do reklamacji
W Polsce obowiązuje ustawa z 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny , która zawiera zbiór przepisów dotyczących wszelkich rodzajów umów cywilnych zawieranych na co dzień przez każdego z nas.
Prawo do reklamacji.
Jest to podstawowe uprawnienie każdego konsumenta. Pamiętaj, że w każdym przypadku obrotu konsumenckiego masz prawo do reklamacji, które nie może być wyłączone. Niezależnie od tego czy kupujesz telewizor , telefon komórkowy u operatora, czy ogórki u lokalnego przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca stwierdzi, że „reklamacja nie będzie rozpatrywana” lub odmówi nam do niej prawa- to narusza obowiązujące przepisy.
WAŻNE : Takie same uprawnienia, jak przy zakupie produktów, istnieją przy zakupie usług.
Reklamacja z paragonem czy bez? ( Kliknij )
"W polskim prawodawstwie możliwe są dwa tryby składania reklamacji:
- RĘKOJMIA – ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany towar, realizowana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (t. j. Dz. U. 2017r. poz. 459 ze zmianami)
- GWARANCJA – to dodatkowe uprawnienie konsumentów, funkcjonujące równolegle do uprawnień z ustawy, udzielana i kształtowana dobrowolnie przez gwaranta /producenta/sprzedawcę/importera. Realizowana jest w oparciu o zapisy zawarte w KARCIE GWARANCYJNEJ i na podstawie ustawy z 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny.
Warto pamiętać, że zapisy karty gwarancyjnej niejednokrotnie, ograniczają prawa konsumenta i są dla niego mniej korzystne niż uprawnienia wynikające z rękojmi.
WAŻNE : Konsument sam dokonuje wyboru w jakim trybie składa reklamację, sprzedawca nie ma prawa zdecydować o tym za niego bez jego wiedzy i zgody.
- ZWROT towaru. Niekiedy można spotkać się z błędnym poglądem, iż zwrot towaru to uprawnienie konsumenta. Niestety polskie prawo nie daje konsumentowi prawa do zwrotu towaru kupionego w sklepie stacjonarnym (gdzie sprzedawca ma umożliwić obejrzenie, przymiarkę, sprawdzenie jego głównych funkcji istotnych dla przeznaczenia rzeczy). Zwrot w terminie 14 dni jest możliwy tylko przy zakupach dokonywanych na odległość (droga internetową, na podstawie ulotki reklamowej, poprzez formularz zamówienia z gazety etc.) lub poza lokalem ( na pokazach, prezentacjach, wycieczkach czyli poza lokalem danego przedsiębiorcy).