ADR - Informacje podstawowe
ADR - Informacje podstawowe
Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej we Wrocławiu jest uprawniony do prowadzenia postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowań ADR) i został wpisany pod numerem 6.1 w „rejestrze podmiotów uprawnionych”, ogłoszonych na stronie www prowadzonej przez UOKiK.
Postępowanie w zakresie „pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich” (postępowanie ADR) umożliwia:
- zbliżenie stanowisk stron w celu rozwiązania sporu (mediacja) lub
- przedstawienie stronom propozycji rozwiązania sporu (koncyliacja).
Postępowanie jest polubowne. Oznacza to, że obie strony muszą się zgodzić na to postępowanie oraz mają prawo wycofać się z postępowania na każdym jego etapie.
„Pozasądowe” oznacza, że rozwiązanie problemu odbywa się bez udziału sądu powszechnego. Wiąże się z nim mniej formalności. Dlatego postępowanie jest szybkie i bezkosztowe.
Postępowania prowadzone są osobiście w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy lub korespondencyjnie przez mediatorów w języku polskim - dlatego wszystkie przedstawione dokumenty i wniosek należy wypełnić po polsku .
Uwaga. W przypadku zakupów dokonywanych drogą internetową istnieje alternatywny sposób dochodzenia swoich roszczeń poprzez platformę internetową ODR Unii Europejskiej .
Statystyka w zakresie spraw ADR w 2022 r. w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej we Wrocławiu :
- Średni czas trwania postępowania ADR wynosił 26 dni kalendarzowych i uległ skróceniu o 1 dzień w stosunku do roku 2021.
- W roku sprawozdawczym odnotowano wpływ 439 nowych wniosków o wszczęcie procedur ADR i dodatkowo zakończono procedowanie 27 spraw pozostałych z poprzedniego okresu
- we własnym zakresie przeprowadzono 392 postępowania (mediacje lub koncyliacje) , a 47 wniosków przekazano do innych organów i innych WIIH
Wyniki uzyskane w rozpatrzonych sporach:
- 157 rozstrzygnięć polubownych (pozytywnych), co daje 40,5 % ogółu procedowanych wniosków ,
- 141 rozstrzygnięć negatywnych (strony nie doszły do porozumienia), tj. 35,9 %,
- w 91 przypadkach spór został zakończony bez wyniku, bowiem przedsiębiorca odmówił udziału w procedurze
- w 8 przypadkach tut. Inspektorat nie wszczął procedury (nie uzupełnione braki formalne, wniosek wycofany przed rozpoczęciem procedowania, sprawy wykraczające poza zakres rzeczowy Inspekcji Handlowej)
- 20 wniosków pozostało do załatwienia w 2023 r. co stanowi 5,1 % ogółu rozpatrzonych wniosków.
Informacje o dalszej drodze dochodzenia swoich roszczeń uzyskali wszyscy konsumenci, którym przedsiębiorca odmówił uznania roszczeń oraz ci wnioskodawcy, którym odmówiono wszczęcia procedury z powodu braków formalnych lub przedmiotu sporu wykraczającego poza zakres rzeczowy Inspekcji Handlowej.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu nie prowadzi analiz przypadków, w których strony zastosowały się do wyniku postępowania, w stosunku do liczby wszczętych postępowań. Nie mniej żaden z konsumentów nie wniósł zastrzeżeń co do realizacji zobowiązań ustalonych w toku postępowań, które zakończono wynikiem pozytywnym ( nawet wtedy kiedy wynik końcowy nie pokrywał się z żądaniem postawionym we wniosku). Nie otrzymaliśmy również żadnych sygnałów od konsumentów (których postępowanie kończono wynikiem negatywnym), iż sprzedawca zmienił stanowisko po zakończeniu procedury.
Zatem można przypuszczać, że strony w 100 % przypadków zastosowały się do wyników postępowań.